Despre performanta in inot

Nu mai e de mult timp o noutate faptul ca sportul, fie practicat ca activitate de timp liber, fie ca activitate de performanta, reprezinta un factor de armonizare si optimizare a cresterii si dezvoltarii copilului. 
IMG_6092Sporturile de tipul inotului sau atletismului dezvolta deprinderi de baza (saritura, alergare, rostogolire, etc.) pentru un repertoriu de miscare pe care copilul tau il va avea toata viata. Sporturile de echipa (polo, handbal, fotbal, baschet, etc.) il invata sa colaboreze si sa se integreze in colectiv, sa comunice eficient cu coechipierii si cu adversarii. Sporturile individuale il invata sa fie responsabil si ii permit sa isi cunoasca foarte bine posibilitatile si limitele. Indiferent de ramura sportiva, viteza, forta, rezistenta, coordonarea, echilibrul, sunt toate antrenate, corespunzator specificului sportului respectiv.
Cu toate acestea, exista multe diferente intre a practica un sport la nivel de performanta si a practica la nivel de agrement sau initiere. Este bine sa stii aceste diferente pentru ca sa-ti poti calauzi si sprijini copilul in sensul care il avantajeaza cel mai mult. Tine minte ca regula de aur este sa fii atent, cu discernamantul corespunzator, la feed-back-ul pe care pustiul tau ti-l da privitor la sportul pe care il practica. Nu il forta sa participe la ceva ce nu isi doreste. S-ar putea sa ii creezi o trauma si sa il impiedici sa isi descopere potentialul real, aflat pe alt palier de deprinderi.

Cu aceasta prima si importanta regula in minte, sa pornim sa comparam avantajele si dezavantajele fiecarui gen de practica:
sportul practicat ca agrement sau initiere este, dupa orele de sport din scoala, urmatoarea etapa in care copilul tau se va intalni cu sportul. Va face cunostinta cu deprinderile fundamentale ale sportului respectiv si ii va invata ABC-ul. Avantajele constau in mai multe aspecte. Pe de o parte, acest mod de a practica sportul nu cere o implicare foarte extinsa in timp, nu cere cheltuieli mari si nu ii va distrage atentia de la lectiile de scoala. Va avea ocazia sa incerce mai multe ramuri sportive si sa capete deprinderi diverse. Este grozav sa il incurajezi sa faca ski, patinaj, inot, pentru ca il invata, de mic, cu alt gen de mediu si suprafata de lucru, unde echilibrarea corpului este o deprindere specializata. Aceste derpinderi se mentin toata viata.
Ca si dezavantaje putem sa mentionam ca, data fiind durata scurta de practicare (maxim cateva luni), cel mic nu va putea aprofunda, si deci nu va beneficia in totalitate de avantajele practicarii sportului respectiv. Cu alte cuvinte, in afara de a capata cateva deprinderi si a obisnuintei de a face miscari, schimbarile nu vor fi majore.
Sportul de performanta se desfasoara pe un alt registru. Exista o etapa de selectie in care antrenorul ii alege pe aceia care dovedesc o aplecare spre acea ramura sportiva si anumite calitati genetice specifice. Sportul de performanta inseamna o implicare mult mai serioasa. Copilul va dobandi o serie de deprinderi si calitati pe care un copil nepracticant nu le are. Va fi mai puternic si mai rezistent la imbolnaviri. Se va obisnui cu disciplina, seriozitatea si responsabilitatea intr-o mai mare masura. Pe de alta parte, programul lui va fi mult mai incarcat, mai ales daca urmareste participarea la competitii. Sportul de performanta inseamna costuri crescute pentru parinte (echipament, nutritie, antrenamente, etc.) dar daca copilul tau are calitati si mai ales “daca ii place si doreste” acest lucru, ii poate fi foarte benefic.
– Trebuie sa iei in calcul ca sportul de performanta il poate maturiza ceva mai rapid. De asemenea, un aspect important este acela al neglijarii studiilor. Din experienta mea, invatatura si sportul pot fi combinate si chiar se pot sprijini una pe cealalta in mod armonios. Desigur, va trebui sa iti ajuti copilul sa gaseasca dozajul potrivit. Insa, daca se ajunge la aceasta alternanta dinamica, extrem de benefica de altfel, va trebui sa iei in calcul ca timpul sau pentru a se juca sau a socializa cu ceilalti copii va fi mult limitat.