Initierea in inot pentru adulti

Initierea in inot pe intelesul adultilor

La cursurile de inot adultii care nu au mai avut contact cu apa pot avea teama de apa si deseori doresc sa cunoasca teoria pentru a putea exersa si pentru a prinde curaj. Pentru ei explicatiile sunt mult mai importante in primele ore de inot decat in cazul copiilor care se pot acomoda mai usor prin exericitii simple direct puse in practica sub forma de joaca.

Introducerea teoriei:

La inceputul orei in functie de nivelul grupei, adultii pot fi informati asupra legilor plutirii, alunecarii pe apa, a respiratiei acvatice, asupra notiunilor elementare pentru initierea in acest sport si pentru perfectionarea coordonarii, in procedeul ce urmeaza a fi invatat. Deasemenea este bine ca adultilor sa li se aduca la cunostinta care sunt cele patru procedee de inot consacrate, care este ordinea invatarii, si care sunt avantajele si dezavantajele fiecarui procedeu in functie de tehnica ce urmeaza a fi insusita.

Tehnica procedeelor:

Pentru a intelege tehnica procedeului, trebuie sa cunoastem unele particularitati fiziologice si anatomice ale omului, precum si unele legi ale hidrostaticii si hidrodinamicii.

Asupra corpului, in apa, actionează două forte: greutatea corpului (de sus in jos) si aceea care il impinge in sus, denumita portanta hidrostatica. Un corp cufundat in apa, conform principiului lui Arhimede, este impins de jos in sus cu o fortă egala cu greutatea volumului de apa dizlocuit de acel corp, numita portanta hidrostatica. Ea depinde de:

  • volumul corpului

  • partea sa scufundată în apa

  • densitatea lichidului.

Plutirea unui corp in apa este legata de:

  • greutatea specifica a corpului

  • densitatea apei

  • presiunea hidrostatica care influenteaza aparatul respirator.

Cu cat cantitatea de aer in torace este mai mare prin inspiratie, greutatea specifică a corpului scade şi deci plutirea este mult imbunatatita. Presiunea hidrostatica influenteaza aparatul respirator, dezvoltand musculatura inspiratorie, perimetrul toracic, diametrul cutiei toracice, precum şi capacitatea vitala. Presiunea executata asupra oricarui corp scufundat în apa creste proportional şi cu adancimea.

Plutirea si alunecarea pe apa

Pozitia de plutire la inot este orizontala pe suprafata apei. Cele mai simple exercitii de plutire sunt: pluta pe piept, pluta pe spate, pluta pe verticală.

Plutirea pe piept: Corpul este in pozitie orizontală cu fata spre apa, bratele intinse inainte incadreaza capul, cu palmele orientate spre apa, avand degetele de la maini apropiate şi picioarele mentinute intinse cu varfurile orientate spre interior. Respiratia se mentine in apnee. Orice inclinare a corpului spre inainte sau inapoi va produce dezechilibrul si instabilitatea corpului, ducand la scufundarea lui.

Plutirea pe spate: Corpul se va gasi in pozitie orizontala cu fata in sus, afara din apa, avand barbia mai aproape de piept. Bratele se vor mentine intinse, incadrand capul prin atingerea urechilor, iar picioarele vor fi întinse pastrand varfurile usor spre interior, corpul va fi relaxat. Respiratia este usurata prin mentinerea capului deasupra apei. Orice schimbare a pozitiei bratelor, a capului, bazinului sau picioarelor duce la disparitia plutirii.

Plutirea pe verticala si calcarea apei. Acest lucru este mai dificil, in general sansele de reusita fiind mai mici pentru cei care nu stiu sa stea si sa se deplaseze singuri pe orizontala. Cu toate acestea multi adulti doresc sa stie cum se calca apa, iar teoria trebuie invatata si apoi pusa in practica. Corpul este intr-o pozitie verticala pe apa, usor oblic inainte prin tragerea umerilor in fata. Bratele se tin cu coatele usor indoite pe apa, vaslind usor din palme in sensul aducerii apei spre inauntru si in afara liniei mediane a corpului, presand apa. Picioarele se mentin usor departate si indoite din genunchi, ele calca apa spre in afara, alternativ.

In aceasta pozitie inotatorul poate sta puţin nemiscat, plutind, iar apoi continuă exercitiul de calcare a apei. In toate aceste exercitii, importanta este respiratia, respectiv inspiratia si expiratia corecta; ea ne va ajuta sa ne mentinem la suprafata apei plutind si miscandu-ne cu usurinta.

Lasa un mesaj

wpDiscuz