Swim Advisor » Cursuri inot » Blog » Invatarea procedeelor de inot

Invatarea procedeelor de inot

Exercitiile necesare pentru invatarea procedeelor de inot

În teoria şi practica pedagogică, noţiunea de metodică cuprinde ansamblul tuturor mijloacelor, metodelor şi procedeelor metodice care caracterizează în general modul de realizare a sarcinilor formative sau educative.

Metodica predării procedeelor de înot sintetizează principalele exerciţii de respiraţie acvatică, plutire, alunecare, mişcare de picioare, mişcare de braţe, exerciţii de coordonare, care duc la învăţarea mai rapidă a acestora.

Respiraţia acvatică (iniţiere) Pe uscat:

  • inspiraţii şi expiraţii prelungite;

  • inspiraţii normale şi expiraţii prelungite;

  • inspiraţie specifică (pe gură) şi expiraţii prelungite;

  • inspiraţie, apnee, expiraţie cu întreruperi succesive;

  • inspiraţie specifică, apnee, expiraţii alternative cu apnee; – inspiraţie specifică, expiraţii specifice (forţate şi prelungite).

În apă:

  • inspiraţie normală, scufundarea feţei şi eliberarea treptată a aerului în apă;

  • bolborosirea apei la suprafaţă;

  • inspiraţie specifică pe gură, scufundarea capului în apă, apnee, expiraţie treptată în apă;

  • alternări de inspiraţii şi expiraţii specifice, de pe loc şi din mers pe fundul bazinului, cu ridicarea capului în lateral;

  • expiraţie forţată către o minge de plastic mică (tenis de masă).

Exerciţii de acomodare cu apa În apa mică:

  • mers şi alergare prin apă;

  • stropitul în doi sau în grup;

  • spălarea feţei cu apă, a gâtului şi pieptului;

  • scufundări cu menţinerea deschisă a ochilor;

  • sărituri succesive prin împingere cu picioarele de la fundul bazinului;

  • jocuri în apă.

În apa adâncă:

  • sprijin la marginea bazinului în spargere-val, cu scufundarea feţei în apă;

  • deplasarea laterală cu sprijinul unui braţ pe marginea bazinului, călcând apa pe verticală;

  • acelaşi exerciţiu mărind viteza de execuţie a picioarelor prin apă;

  • jocuri, scufundări, 2 câte 2 faţă în faţă, cu sprijin la marginea bazinului, menţinerea ochilor deschişi sub apă (oglinda, numărarea degetelor, statuile).

Exerciţii pentru învăţarea plutirii pe piept şi pe spate Pe uscat: poziţii de plutire pe piept şi pe spate, executate pe o bancă.

În apa mică:

  • plutire pe orizontală cu sprijin pe marginea bazinului, braţele întinse, faţa în apă în apnee;

  • plutire pe orizontală, cu ajutorul unui partener, de pe loc şi din deplasare;

  • plutire orizontală cu poziţii diferite de picioare, depărtate, apropiate, ghemuite, cu capul în apă, în apnee.

În apa adâncă:

  • pluta înainte, cu capul având faţa în apă, în apnee şi sprijin la marginea bazinului;

  • aceeaşi cu spijinul unui coleg;

  • scufundări în plută, pe verticală, cu sprijin la marginea bazinului; – pluta pe verticală cu mişcări de picioare (călcarea apei).

Pluta pe verticală

  • călcarea apei, cu sprijin la marginea bazinului;

  • călcarea apei, sprijinit cu o mână de un baston al instructorului;

  • pluta pe verticală, cu uşoare desprinderi de la marginea bazinului, a bastonului şi cu apucări rapide;

  • acelaşi exerciţiu de plută se poate executa şi pe spate, atât în apa mică, cât şi în apa adâncă;

  • treceri din exerciţii de călcare a apei, în plută pe piept şi plută pe spate.

Exerciţiile de plută pe verticală (călcarea apei) dau siguranţa în apă, executându-le ori de câte ori ne vom găsi în dificultate.

Exerciţii de alunecare pe piept şi pe spate:

  • exerciţiile se vor executa din plută pe piept şi spate, cu împingeri de la peretele bazinului sau cu tracţiunea unui coleg;

  • acelaşi exerciţiu sub formă de întrecere;

  • alunecare cu sprijinul unei plute;

  • treceri, din pluta pe piept, pe spate şi invers;

  • aceleaşi exerciţii cu mişcări de picioare craul pe piept şi spate (cu sau fără labe de cauciuc).

  1. EŞALONAREA EXERCIŢIILOR PENTRU  ÎNVĂŢAREA

METODICĂ  A  PROCEDEULUI  DE  ÎNOT  CRAUL

Exerciţii pentru mişcarea picioarelor

Pe uscat;

  • se va executa mişcarea de picioare craul din poziţia culcat înainte (pe iarbă, bancă, plută etc.).

În apa mică:

  • mişcarea de picioare pe loc, din plută pe piept, cu sprijinul palmelor de marginea bazinului, scării sau cu partener;

  • mişcarea de picioare, din plută pe piept în deplasare, cu ajutorul unui partener;

  • mişcarea de picioare, din plută pe piept în deplasare, cu ajutorul unui partener;

  • mişcarea de picioare, din plută pe piept cu sprijinul braţelor pe un obiect plutitor (plută, pernă de plastic etc.);

  • împingeri de la peretele bazinului cu executarea bătăii picioarelor; – acelaşi exerciţiu cu respiraţie specifică.

În apa adâncă:

  • mişcări de picioare, din plută pe piept cu sprijinul mâinilor în sparge-val, având poziţia capului ridicată şi expirând apoi în apă;

  • mişcări de picioare, din plută pe piept, având o mână sprijinită pe marginea bazinului, cu deplasare laterală;

  • mişcări de picioare, din plută pe piept, cu sprijinul unei mâini în sparge-val, având o mână pe pluta de antrenament şi deplasare de-a lungul bazinului;

  • mişcări de picioare cu sprijinul ambelor braţe pe pluta de antrenament, cu sau fără labe de cauciuc;

  • acelaşi exerciţiu ca mai sus, cu respiraţie specifică;

  • pluta pe piept, mişcarea de picioare craul cu traversarea bazinului pe colţ şi apoi mărind treptat unghiul.

Mişcarea braţelor Pe uscat:

  • din poziţia stând aplecat cu trunchiul înainte, imitarea mişcărilor alternative din procedeul craul;

  • din stând aplecat înainte se execută tracţiunea cu un braţ o dată cu momentul execuţiei inspiraţiei;

  • aceeaşi poziţie şi cu execuţia momentului expiraţiei.

În apa mică:

  • din poziţia stând cu capul şi trunchiul aplecat în apă, imitarea mişcării alternative a braţelor;

  • acelaşi exerciţiu din deplasare;

  • sprijinind braţele în sparge-val la marginea bazinului, se execută mişcarea de picioare craul apoi tracţiunea cu un braţ şi celălalt, fără respiraţie;

  • acelaşi exerciţiu cu respiraţie specifică;

  • mişcarea de braţe din poziţia de alunecare în plută.

În apa adâncă:

  • sprijinit la marginea bazinului, tracţiunea cu un singur braţ;

  • având poziţie orizontală pe apă, se execută mişcarea de picioare craul, o dată cu tracţiunea unui braţ;

  • acelaşi exerciţiu cu respiraţie specifică;

  • deplasare laterală pe marginea bazinului, având o mână sprijinită în sparge-val, cealaltă executând mişcarea de craul, cu şi fără respiraţie;

  • picioarele sprijinite de plutitor, tracţiune numai cu braţele.

Coordonarea braţe-picioare-respiraţie Pe uscat:

  • din poziţia culcat pe piept pe o bancă, se execută mişcările complexe, braţe, picioare, respiraţie;

  • din deplasare sau de pe loc, se va mima mişcarea de picioare (6 bătăi), cu execuţia unui ciclu complet de braţe;

  • din stând aplecat, se execută respiraţia la 2-3 şi 4 braţe, mimând mişcarea de picioare. În apa mică şi adâncă:

  • înot craul fără respiraţie;

  • înot craul în alunecare;

  • înot craul cu respiraţie la 2, 3 şi 4 braţe;

  • înot craul cu labele de cauciuc şi palmare.

Eşalonarea exerciţiilor pentru învăţarea startului la craul Pe uscat:

  • din ghemuit, săritură cu întinderea braţelor în sus.

În apa mică şi adâncă:

  • sărituri simple în picioare, de pe marginea bazinului şi de pe bloc-start;

  • din poziţia pe genunchi cu pluta de antrenament, aflată jumătate deasupra apei şi jumătate sprijinită de profesor, cădere înainte cu intrarea în apă în poziţia în cap;

  • săritură globală (poziţia de plecare, elan, desprindere, zbor aerian, intrarea în apă, mişcările sub apă, ieşirea la suprafaţa apei) de la marginea bazinului şi de pe blocstart;

  • execuţia startului cu comenzile de concurs şi corectările de rigoare.